Είναι δύσκολο το Γυμνάσιο;

          Το Γυμνάσιο σε πολλούς μαθητές/τριες προκαλεί ένα άγχος και μόνο που ακούν τη λέξη. Υπάρχει ένας διάχυτος φόβος ότι είναι δύσκολο το Γυμνάσιο και ότι η προαγωγή είναι δύσκολη.

         Το Γυμνάσιο δεν είναι δύσκολο εάν οι μαθητές/τριες ακολουθούν τους παρακάτω 10 απλούς βασικούς κανόνες καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς:

-         1) Παρακολουθούν τα μαθήματά τους με τις λιγότερες δυνατές απουσίες. Για να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες διαβάζοντας μόνοι τους στο σπίτι την ύλη μιας διδακτικής ώρας ενός μαθήματος που έχασαν λόγω απουσίας τους από το σχολείο, έχει εκτιμηθεί ότι μπορεί να χρειάζονται έως και 3 ώρες. Επειδή όμως άνθρωποι είμαστε, σε περίπτωση που ο μαθητής απουσιάσει οφείλει να ενημερωθεί για την ύλη σε κάθε χαμένη ώρα, να διαβάσει και να έλθει με απορίες προς τον διδάσκοντα.

-              2) Παρακολουθούν με προσοχή την ώρα της διδασκαλίας και κρατούν σημειώσεις.

-     3)Φροντίζουν να αντιγράφουν από τον πίνακα σωστά το πρόγραμμα των μαθημάτων και κοιτάζουν κάθε φορά το σωστό πρόγραμμα. Το πρόγραμμα για τους αρχικούς μήνες αλλάζει ανά βδομάδα μέχρι να διαμορφωθεί το τελικό.

-         4) Φέρνουν μαζί τους τα σωστά βιβλία, τα σωστά τετράδια σε κάθε μάθημα και τα στυλό τους.

-        5) Φορούν τα γυαλιά τους σύμφωνα με τις οδηγίες του οφθαλμίατρου, αλλιώς δε θα μπορούν να κρατήσουν σωστές σημειώσεις από τον πίνακα.

-        6) Ρωτούν  οτιδήποτε δεν καταλαβαίνουν την ώρα του μαθήματος ή έρχονται με απορίες αφού μελετήσουν στο σπίτι τους. Ζητούν βοήθεια όπου δυσκολεύονται. Είμαστε στο Γυμνάσιο για να μάθουμε. Κι όπως λέει η σοφή ρήση «Ρωτώντας πας στην Πόλη», έτσι κι εμείς δεν θα πρέπει να ντρεπόμαστε να ρωτάμε απορίες κατά τη διάρκεια του μαθήματος (ή εκ των υστέρων αν νιώθουμε άβολα). Οι απορίες ενός μαθητή όμως, να ξέρετε, ότι βοηθά και τους άλλους οι οποίοι μπορεί να μην έχουν καν αντιληφθεί τι δεν έχουν καταλάβει?. Οι απορίες είναι προϊόν διαβάσματος και σκέψης. Οι μαθητές που δε διαβάζουν ή αδιαφορούν δεν έχουν σχεδόν ποτέ απορίες.

-        7) Μελετούν συγκεντρωμένα στο σπίτι σε χώρο με ησυχία χωρίς περισπάσεις (π.χ. ηλεκτρονικά παιχνίδια, κινητά, τηλεόραση και μουσική στη διαπασών).

-        8) Συνεργάζονται για να συνδιαμορφώνουμε τη διδασκαλία, είμαστε συνεργάτες, δεν είμαστε σε αντίθετα στρατόπεδα, είμαστε εδώ για να σας βοηθήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αρκεί να υπάρχει καλή θέληση να συνεργαστούμε όλοι: εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές. Οι μαθητές/τριες μπορούν να προτείνουν στον διδάσκοντα τρόπους διδασκαλίας που τους βοηθούν να μαθαίνουν καλύτερα. Π.χ. μπορούν οι μαθητές/τριες να ζητήσουν ευγενικά από τον διδάσκοντα να χρησιμοποιεί σχεδιαγράμματα για να βοηθηθούν στην κωδικοποίηση της γνώσης.

-      9) Προσπαθούν να επιλύσουν τις ασκήσεις που τους έχουν αναθέσει οι εκπαιδευτικοί ως εργασία για το σπίτι. Οι ασκήσεις που δίνονται είναι συνήθως διαβαθμισμένης δυσκολίας, ξεκινώντας από απλές εφαρμογές σύμφωνα με τα παραδείγματα του βιβλίου ή των ασκήσεων που έχουν λυθεί στην τάξη. Πολλοί μαθητές/τριες νομίζουν ότι πρέπει να φέρουν «σώνει και καλά» τις ασκήσεις του σωστά λυμένες. Το σημαντικό είναι να μελετήσουν οι μαθητές τα λυμένα παραδείγματα των ασκήσεων στο βιβλίο ή αυτών που έχουν γίνει στην τάξη κι έπειτα οι μαθητές/τριες να «παλέψουν» μόνοι/ες τους τις ασκήσεις για το σπίτι. Σημασία έχει να προσπαθήσουν μόνοι/ες τους και να μας ενημερώσουν σε ποιο σημείο δυσκολεύτηκαν ή να μας εξηγήσουν τον συλλογισμό τους για να τους βοηθήσουμε να τον διορθώσουν. Με άλλα λόγια οι μαθητές με τα λάθη τους βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να γίνουν καλύτεροι στο έργο τους. Το λάθος έχει παιδαγωγική αξία για όλους μας: όλοι μαθαίνουμε από τα λάθη τα δικά μας και των άλλων. Το ζήτημα δεν είναι να μην κάνουμε λάθη, αλλά να αποφύγουμε να κάνουμε τα ίδια λάθη.

-      10) Φροντίζουν τον ύπνο τους το βράδυ (ύπνος νωρίς συνεχόμενος οπωσδήποτε για 7 ώρες), την διατροφή τους (πλούσια σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ψάρια, ξηρούς καρπούς, μέλι κ.ά), το υγιεινό πρωινό τους ΠΑΝΤΑ πριν έρθουν στο Σχολείο,  την σωματική άσκησή τους (π.χ. παίζουν κάθε μέρα 1 ώρα ημερησίως σε ανοικτούς χώρους), τις παρέες τους (οι πραγματικοί μας φίλοι είναι αυτοί που χαίρονται με τη χαρά μας και την επιτυχία μας και μας ωθούν προς αυτή την κατεύθυνση) και την χρήση τηλεόρασης, ηλεκτρονικού υπολογιστή και ηλεκτρονικών παιχνιδιών η οποία πρέπει να είναι χρονικά περιορισμένη (π.χ. 30 λεπτά της ώρας την ημέρα ή  μόνο το Σαβ/κο για 1 ώρα ή μόνο στις θερινές διακοπές- ανάλογα πάντα με το τι ταιριάζει σε κάθε οικογένεια) και ελεγχόμενη από τους γονείς/κηδεμόνες.

Πρόσθετες πληροφορίες